Bijna 5 augustus... - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rianne Os - WaarBenJij.nu Bijna 5 augustus... - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rianne Os - WaarBenJij.nu

Bijna 5 augustus...

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

19 Juli 2006 | Tanzania, Dar es Salaam

Aan al het goede komt een einde... en zo ook aan mijn verblijf in Tanzania. Uiteraard is het niet helemaal zover, eerst ga ik nog meer van het land zien samen met Dave, maar de onderzoeksperiode zit er nu toch wel (bijna) op.

Na lang wachten op feedback van Dr. Makani en veel stress over het halen van de deadline, komt het uiteindelijk allemaal wel goed. Al is het niet altijd bevredigend. Eerst schreef ik nog over de drie verschillende onderzoeken die we zijn gaan doen, nu worden we alleen beoordeeld voor een enkel onderzoek. Dat geeft een beetje het gevoel of we die andere twee (of eigenlijk drie, als je ons allereerste proposal nog meetelt) voor niets hebben gedaan. Dat is natuurlijk niet het geval, want we hebben er allicht wat van geleerd, maar het feit dat niemand er vervolgens wat mee doet is wel een domper op het geheel. Maar goed, een van de onderzoeken is in ieder geval wel goed gekomen. Met behulp van stambomen hebben we uitgerekend hoeveel kinderen met sikkelcelziekte we in de komende vijf jaar kunnen verwachten in Dar es Salaam en omgeving. Dit getal zal gebruikt worden om het nut van een speciale kliniek voor patiënten met sikkelcelziekte op te zetten. Het is namelijk vreemd dat voor een ziekte die zo vaak voorkomt in Afrika, geen aparte kliniek is (zoals bv. bij HIV/Aids wel het geval is). Ook hebben we met informatie uit de stambomen laten zien dat extreem veel familieleden niet getest zijn. Voor een genetische ziekte die meerdere broers/zussen en andere familieleden kan betreffen, is het vreemd dat vrijwel niemand zich heeft laten testen (zelfs als het gratis is). Dit is zorgwekkend, aangezien een vroege diagnose kindersterfte kan voorkomen. Hopelijk zullen onze resultaten bijdragen aan een verbetering van de zorg in Muhimbili…. Dat is althans waar Dr. Makani nu voor gaat pleiten (na al ons zwoegen).

Afgelopen weken hebben we voornamelijk doorgebracht in het lab achter ons computertje. Er moest veel geschreven worden en het feit dat je met zijn tweeën werkt, is niet echt een voordeel. Steeds elkaar controleren, herschrijven, samenvoegen, knippen, plakken… het is een chaotisch klusje. Maar dus toch gelukt.

Maandag hebben we een afscheidslunch gehad met de afdeling. Aan het einde van de lunch was het afscheid wel wat raar, uiteraard zien we dr. Makani nog, dus een echt afscheid kun je het nog niet noemen, maar veel van de mensen van de afdeling zullen we niet echt meer zien. Dan besef je ineens dat je helemaal niet zoveel van de cultuur weet. Geven we iedereen een hand? Wordt er gezoend bij een afscheid? Esther en ik voelden ons allebei een beetje ongemakkelijk. Na wat over en weer bedankjes (veel geleerd, fijne tijd, blah blah blah), eindigde het gesprek met een applaus en dat was het dan. Iedereen stond op en ging terug naar Muhimbili om nog even een paar uurtjes te werken. Het was wel heel bijzonder dat een van de artsen, Dr. Stella, ons ook nog persoonlijk bedankte en ons een (‘prachtige’) kaart gaf en ons het beste wenste. Zij gaf aan veel van ons geleerd te hebben, o.a. het harde werken en de inzet die we getoond hebben, vond ze waardevol. Voor ons gevoel hebben we helemaal niet zo hard gewerkt (hooguit zo efficiënt als mogelijk, voorzover we dat konden). Ook dr. Makani gaf nog eens aan dat het allemaal wel goed gekomen is, ondanks ‘the rocky start’… Dat was het zeker en ik ben nog lang niet alles vergeten. Al die keren in de bieb, de computerzaal, foeterend op de trage of afwezige internetverbinding; het feit dat we geen ethical clearance konden krijgen; alle besprekingen die zo zinloos waren omdat ze of in het Swahili plaatsvonden of over patiënten gingen die wij toch niet kenden; en nog veel meer. Maar goed, we hebben veel geleerd… en zij dus ook van ons. Goed om te weten!

Maar ik heb niet alleen dingen geleerd in het ziekenhuis. Een willekeurige wandeling door Dar es Salaam laat je ook de armoede en de wanhoop van een ontwikkelingsland zien. Vrouwen die bikkelhard aan het werk zijn en zich uitsloven met de meest zinloze klusjes (zand opvegen van de straat), mannen die overal en altijd liggen te slapen (zien jullie het verschil al wat aan probeer te geven tussen de beide sekses??), kinderen die bedelen om geld, afval dat altijd en overal op straat gegooid wordt (nobody takes care!!) en de auto’s en dalla dalla’s die meer (vervuilende) uitlaatgassen produceren dan bedrijven in de Rotterdamse haven in een jaar doen! Het is allemaal zo zonde en confronteert je met een heel uitzichtloze kant van de maatschappij.

Ik heb dus enorm veel geleerd en afgezien van de onderzoeksperikelen en de karige bedoeling in het hostel, heb ik ook enorm genoten van deze tijd. De marktjes, de safari, het strand en alle keren uit eten met al die gezellige ‘huisgenoten’, waren onvergetelijk. Mijn tijd om Dar es Salaam te verlaten en wat meer te zien van het land is bijna aangebroken. Dan heb ik vier weken de tijd om Dave te overtuigen te emigreren naar Tanzania… Hier kunnen ze ook rij-instructeurs gebruiken ;-)!!!

• 20 Juli 2006 - 07:34

Evert:

Ha Rianne!

Alweer enige tijd geleden dat ik gereageerd heb op je forum. Je geeft ons echt een realistische en plastische kijk op je verblijf in Afrika. Leuk! Ja, het is inderdaad al bijna 5 Augustus. Bij deze: kom gezellig een keer langs in het onovertroffen Emmahuis!! Verhalen lezen is 1, verhalen horen 2!!
    Geniet er nog even van!

Evert-Jan

• 20 Juli 2006 - 21:48

Beppie:

Hi Nicht, Aan de fotos te zien en enkele verhalen gelezen te hebben, heb ik het id dat je je wel vermaakt en nog gaat vermaken. Volgens mij is Dave er ook wel aan toe om Tanzania te zien en jou natuurlijk ;-)) Fijn dat je ouders ook nog ff langs geweest zijn. Hier is het puf warm. Hittegolfje nr2 inmiddels. Verder gaat het zijn gangetje. Taco gaat binnenkort weer de plas op en dan ben ik weer het 'zeemans-weduuwtje'. Maar niet getreurd, hij komt terug in november en dan gaan we naar New Zealand. Erg veel zin in. Maar voor die tijd hoop ik je nog wel te zien en te spreken. Best indrukwekkend en leerzaam zo'n tijd in je uppie in Tanzania (met nog wel een boel andere studenten, maar tis toch anders dan in Rotjeknor te zijn). k Ben benieuwd naar je verhalen, oftewel zoals EJ al schreef: verhalen lezen is 1, horen is 2. Veel plezier straks saampies met Dave. Geniet nog van het land en elkaars gezelschap. Fijne vakantie! Liefs, Hetty.

• 21 Juli 2006 - 09:07

Marianne:

He rianne,
    Zit het er al weer bijna op! Zo te lezen heb je een super gave tijd gehad!
    Veel plezier met dave en geniet er nog van!
    Marianne

• 22 Juli 2006 - 08:27

Harmen:

ha rianne,

complimenten voor het verhaal het was weer een tijdje geleden maar ben weer bij. Ben heel benieuwd wat er met de uitkomsten en de conclusies van je onderzoek wordt gedaan! geniet van de periode met Dave in tanzania en we spreken elkaar september!!

• 24 Juli 2006 - 06:59

Carine:

Hoi Rianne,

Zo het is alweer even geleden dat ik een bericht op je site heb achter gelaten! Wat een mooi verhaal heb je geschreven en ik vind het elke keer super leuk om de foto's te zien.Heel veel plezier straks met Dave tijdens jullie rondreis en tot ziens in september!
    Liefs Carine

• 24 Juli 2006 - 07:20

Anne Van Hilten:

Hey Rianne, wat een ervaringen zeg! echt super gaaf allemaal. Maare heb het weekend Dave zien scheuren in een Smart roadster... dus ben benieuwd of hij die in wil ruilen voor de leswagen op de foto hihihi. Veel plezier nog en succes met de laatste leuke loodjes! Gr. Anne.

• 24 Juli 2006 - 09:39

Nienke:

ha wijfie! alles goed? lekker zeg, dat het er inmiddels (bijna?) op zit; je hebt er hard genoeg voor gewerkt! ik ben net terug van vakantie in hongarije, was volop genieten aan het balatonmeer! hopelijk ga jij het met dave ook super naar je zin hebben de komende tijd! zo'n rondreis lijkt me in ieder geval een hartstikke mooie afsluiting van deze interessante, leerzame periode! heel veel plezier en we zien je weer in september :-) dikke kus Nienke

• 25 Juli 2006 - 06:46

Johanneke:

Hoi Rianne, gelukkig is het toch nog goed gekomen met het onderzoek. Ik hoop dat de mensen zich in de toekomst meer laten testen op de Sikkelcelziekte en dat er een kliniek komt. In je verhaal heb je echt goed naar voren laten komen hoe het leven in Tanzania is en hoe zwaar het leven in een ontwikkelingsland is. Gelukkig heb je ook kunnen genieten van je tijd in Tanzania. Ik hoop dat je een hele fijne vakantie hebt met Dave. Echt leuk dat jullie elkaar naar zo'n lange tijd weer zien. Liefs Johanneke

• 26 Juli 2006 - 17:04

Mariëlle:

Hey Rianne!
    Wij zijn ondertussen ook al terug van onze studie- en rondreis door Amerika. De tijd vliegt. En nu weer druk bezig met mijn onderzoek. Veel plezier nog met reizen en tot snel!
    Liefs Mariëlle

• 28 Juli 2006 - 11:40

Plieke:

Hey Rian! Leuk om even met je gesproken te hebben via MSN! Geniet van de laatste weken en tot in NL!

• 31 Juli 2006 - 17:26

Janny Van Dee:

Je zult wel moe zijn van het studeren en alle indrukken die je in de loop der tijd hebt opgedaan. Geniet straks maar lekker van je vakantie samen met Dave en kom daarna maar weer gewoon terug naar Nederland.
    Groetjes van Gijs Janny Ton Carlo en alle andere belangstellende vrienden.

• 01 Augustus 2006 - 07:47

Rianne:

Bedankt voor al jullie leuke reacties, zeker nu ik aan het wachten ben op Dave kan de tijd niet snel genoeg gaan. Ik heb nog wat leuke dingen gedaan in een health centre, een bezoek gebracht aan een klein dorpje en morgen vertrek ik voor een paar dagen naar Arusha.. allemaal om de tijd op te vullen tot zaterdag. Helaas voorlopig geen lange verhalen , maar ik laat snel weer wat horen!!

• 06 Augustus 2006 - 10:24

Adrien:

Hey rian,
    Is dave veilig aangekomen;-) Hoop dat jullie die 4 weken een super tijd hebben en daarna zo snel als je kan terug naar Nederland hoor!!! Ben benieuwd naar al je/jullie verhalen..
    Tot snel!!
    Liefs Adrien

• 11 Augustus 2006 - 07:06

Peggy Van Vliet:

hoi Rianne en Dave
    Ik had na je vorige bericht van 19 juli willen reageren, maar die had ik zelf pas gelezen nadat jij op 1 augustus er wat bij geschreven had. Toen dacht ik dat je niet meer in de gelegenheid zou zijn om een computer te vinden om een berichtje te sturen. Ik wil je namelijk nog een onvergetelijke tijd toewensen om alles wat je daar ziet en meemaakt in je op te nemen en voor altijd ten onthouden (verhalen van mijn collegae) en zeker nu je Dave na lange tijd bij je hebt. Geniet samen en we horen en zien elkaar wel weer. Groetjes van ons allemaal.
    P.S. Wil je nu wel emigreren of toch maar de luxe van Nederland hebben?