Weer even een update... - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rianne Os - WaarBenJij.nu Weer even een update... - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rianne Os - WaarBenJij.nu

Weer even een update...

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

10 April 2006 | Tanzania, Dar es Salaam

Afgelopen week was al bijna net zo ‘rampzalig’ als vorige week. Nu ik op mijn gemakje de foto’s doorneem en wat wil schrijven over de afgelopen week, besef ik hoe schandalig goed ik het hier in Tanzania heb. Het lijkt erop dat we alleen maar vakantie aan het vieren zijn, beetje lezen, muziekje erbij, lekker eten en natuurlijk een bezoek aan het strand. En dat terwijl we hier zitten voor een afstudeerproject!

Toch is het niet zo dat we niets willen doen, maar het duurt wat lang om op gang te komen. Bovendien zijn we vaak al een groot deel van de dag bezig met het vinden van computers die werken en internetaansluiting hebben. Inmiddels hebben we twee onderzoeksvoorstellen geschreven. Het eerste hebben we wat aangepast, het gaat om een screeningsprogramma naar sikkelcelanemie waarbij we bloed willen afnemen bij kinderen tot een jaar of vijftien uit Bagamoyo, een stad in de omgeving. Erg leuk, maar doordat we toestemming moeten krijgen en we nog steeds niet ingeschreven zijn bij de universiteit kan dat nog wel een tijd duren. Daarom zijn we alvast bezig met een alternatief: een onderzoek waarmee we de familiestructuur van sikkelcel patiënten die de polikliniek van het Muhimbili ziekenhuis bezoeken in kaart willen brengen om vervolgens te kunnen bepalen of vrouwen met het S(ikkelcel)-gen meer vruchtbaar zijn dan andere vrouwen. Hiervoor hebben we geen ethische goedkeuring nodig, dus dat gaat zeker lukken. Tot we meer weten zullen we ons met beide onderzoeken bezig houden. Bovendien hebben we weer een kijkje genomen op de polikliniek. Esther en ik hebben al diverse taken gekregen, zoals het bepalen van gewicht, lengte, bloeddruk, temperatuur en saturatie. Op zich niet erg uitdagend, maar het wordt lastiger als je de taal niet beheerst en bovendien veel kinderen bang zijn voor “mzungu’s” (blanken).

Maar afgezien van de uren die we doorbrengen op het universiteitsterrein, is het vooral genieten. Zo gaan we regelmatig wat drinken bij het Royal Palm hotel, een *****-restaurant met alle luxe die je je maar kunt wensen, hebben we al diverse goede Indiase tentjes gevonden en hebben we genoten van een super uitgebreid ontbijt in het Kilimanjaro-hotel (ook *****).

Ook is het weer niet slecht. Soms is het wat koud (26 graden), maar meest van de tijd is het lekker warm (36 graden) en zonnig. Wel is duidelijk geworden dat het regenseizoen is begonnen door de stortregens die ervoor zorgen dat straten onderlopen. Gelukkig duurt het meestal niet lang. Op dit moment komen we om in de feestdagen, we hebben uiteraard straks Paasweekend, maar ook zijn er een hoop nationale feestdagen en hebben mensen vrij als de moslims een speciale dag hebben. Veel tijden brengen we dus door op het strand, zoals afgelopen weekend toen we naar Kipepeo Beach zijn geweest. Met het veer dat veel te vol was en vervolgens met de 'dalla dalla' naar het strand. De foto's spreken voor zich, lijkt me zo... ;-)

Kortom, we studeren echt wel hard, maar doordat alles niet helemaal loopt zoals we graag zouden willen benutten we onze tijd ook erg goed met dagjes strand en lekker eten! Hoe is het in Nederland??

• 10 April 2006 - 13:35

Wijnand:

He Rianne,

Hier hebben we ook regelmatig regen en echt voorjaar wil het nog niet worden. Het wordt namelijk ook nog niet veel warmer dan 10 graden (tja nog net iets anders dan 26 of 36 graden!!!). Lastig dat je nog geen duidelijkheid hebt over onderzoek, wel lekker om even te genieten, te relaxen enzo!
    Wij zijn altijd dol op die donkere kindertjes, maar goed zij niet altijd op ons begrijp ik! het beste ermee! geniet ervan!

• 10 April 2006 - 15:09

Hoi-jen:

Hei Rianne,
    Wat een vreselijk leven daar zeg, ik zou voor geen goud willen ruilen, nee echt niet! ;-)

• 10 April 2006 - 20:58

Evert-jan:

Vertel meer :-)

wanner komen de ruige verhalen? Dit lijkt nog teveel op een beter-uit reisje. Er moeten ontberingen komen!!

Geintje...geniet ervan, je hebt volgens mij een goede keuze gemaakt!

• 11 April 2006 - 08:15

Tjitske:

Heeee Rianne gaaf om je foto's te zien! Ziet er idd niet sllleeecht uit! Wat een waanzinnig mooi land, lijkt me! Wreed om je strandverhaal te lezen terwijl t enige wat ik zie een computer en mn boeken zie (zielig he?;))Genietse en een fijne tijd! Houdt dave t nog een beetje zonder je uit? ;) Groetjes uit t Rotterdamse!

• 13 April 2006 - 13:33

Linda V/d Garde:

Hoi Rianne, zo te zien heb jij het heel goed naar je zin in Tanzania!
    Foto`s zien er erg leuk uit. Hier gaat alles zijn gangetje. Geniet van de tijd die je daar hebt!
    Groeten uit Maurik!

• 15 April 2006 - 19:18

Patrick:

Hoi hoi hoe is het hier gaat het goed hoop dat je het daar naar je zin hebt en veel plezier hebt gr patrick en marga

• 15 April 2006 - 19:51

Marleen:

Ha lieve Ri!
    Die keus om te gaan reizen is de beste van je leven! :) Komend weekend is het pasen, heb jij dat gevoel ook een beetje? Ik hoop dat je een mooie en waardevolle tijd beleeft, maar ook hier geldt: een goed begin is het halve werk. En een vliegende start heb je zeker (waar het genieten betreft)... Heel veel liefs uit Nederland,
    Marleen

• 16 April 2006 - 12:22

Wilma:

hoi nicht,
    ik heb alles weer even gelezen. fijne paasdagen. groetjes van bert, wilma, thijs en jop.

• 16 April 2006 - 17:10

Bertine En Nico:

Hoi Rianne,
    Vandaag is het eerste paasdag. Heb je foto's bekeken en het ziet er niet gek uit. Zo te zien heb je het naar je zin. Houden zo.
    groeten en tot horens en ziens, Bertine&Nico

• 16 April 2006 - 18:40

Corry Van Hilten:

lieve Rianne,

ik wens je in Tanzania hele fijne paasdagen.
    en nog heel veel studie plezier.

liefs Corry

• 17 April 2006 - 12:05

Carlo & Tante Janny:

He rianne,
    We hebben net even gezien hoe je moet afzien daar in tanzania. :) Nog heel veel plezier en dat het maar een mooie tijd mag worden daar. We blijven je verhalen wel n btje volgen vanuit het altijd koude nederland. gr Carlo en tante Janny

• 17 April 2006 - 19:52

Wilma En Rien:

hoi rianne leuk om je berichtjes te lezen en al gaat alles nog niet op rolletjes het is niet verkeerd om lekker te genieten straks mag je werken en dan komt het er niet meer van. groetjes