De tijd vliegt voorbij! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rianne Os - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rianne Os - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

12 Mei 2006 | Tanzania, Dar es Salaam

Dag allemaal,

Dit keer geen hele spannende verhalen, al waren het wel een ‘zware’ weken. We hebben van drie mensen uit het hostel afscheid genomen en uiteraard horen daar ook de nodige afscheidsetentjes bij. Nu zijn we dus weer drie keer uitgebreid uit eten geweest en dat is behoorlijk zwaar (althans, zo voel ik me nu ;-) ). Inmiddels zijn er wel weer wat nieuwe gasten gekomen in het hostel en zitten we nu met 6 (!) Nederlanders (van de 7) (bovendien allemaal meiden).

De omstandigheden in Afrika om af te studeren zijn niet geweldig. De boeken in de bieb stammen van voor 1970 en hoewel er moderne computers staan (vast gesponsord door een Europees land) is er vaak geen internet. We moeten dus regelmatig improviseren en creatief zijn met de middelen die we hebben. De vragenlijsten zijn verbeterd en deze week liep het allemaal wel lekker. We hebben een vijfdejaars student ingehuurd om tolk te spelen. Afgezien van de 25 telefoontjes die hij in drie uur tijd gewoon beantwoordde (niemand die hier zijn telefoon eens uit zet, zelfs niet in het bijzijn van patienten), hebben we hard gewerkt. Ook zijn we begonnen met het invoeren van alle gegevens en zullen we gaan kijken of er ook echt iets uit te halen valt. Het is verbazingwekkend om te ontdekken dat patienten hier helemaal geen inzicht hebben in hun eigen ziekte. Men weet niet hoe je eraan zijn komt (sikkelcelziekte is erfelijk, waarbij ze zovel een component van vader als van moeder moeten erven) en veel patienten kennen de symptomen niet eens. Bovendien is het tekenen van stambomen (zelfs met tolk) erg verwarrend. Vrouwen die kinderen hebben bij meerdere mannen maken het ingewikkeld, maar het wordt helemaal lastig als mensen hun eigen geboortedatum (of zelfs alleen hun leeftijd) al niet weten en al helemaal geen geboortejaar van hun kinderen kunnen noemen. We ontdekken veel cultuurverschillen en ik ben geschrokken van de enorme kennisachterstand die mensen hebben. Ook merken we vaak dat mensen geen belang hechten aan goede gezondheidszorg en hun (andere) kinderen niet laten testen. Zelfs niet wanneer de testen gratis zijn, ze nemen simpelweg de moeite niet.

Inmiddels zijn we intern verhuisd naar een ‘betere’ kamer. Verhuizen is zwaar, zelfs als je alleen maar naar een ander gebouw gaat. Wat heb ik een hoop spullen meegebracht! Wist niet dat ik zoveel gepropt had in die tas van (ruim) 20 kg… Maar het is wel de moeite waard, aangezien deze kamer in het bijgebouw veel koeler is en we dus niet meer voor zes uur wakker worden van de hitte. En hoewel de kamers niet groot zijn, klagen we niet. Er zijn geen kakkerlakken en andere enge beesten. De enige beesten die mij terroriseren zijn de muggen.

Het lijkt erop dat de zon (tijdelijk) verhuisd is naar Nederland. Het is hier al een hele week grijs en grauw en mijn humeur begint tekenen te vertonen van een najaarsdepressie. De koude douche staat me tegen en de plassen op de straten maken de weg naar de universiteit onbegaanbaar. Een paraplu helpt niet meer wanneer je tot je enkels door de plassen moet lopen. En ik maar zeggen dat het regenseizoen wel mee zou vallen... Alle plannen voor weekendjes Zanzibar en het strand laten we dus nog even liggen. Eerst moet het maar beter weer worden...

• 13 Mei 2006 - 16:21

Evert-Jan:

Wow, schrikbarend verhaal Rianne! Wat dat betreft ligt er veel werk in Afrika. Hoe komt het dat mensen daar zo weinig weten? Slechte opleiding zal het probleem wel weer wezen....succes, het klinkt best heftig!

• 14 Mei 2006 - 09:31

Elizabeth:

hou je taai meid!! We blijven allemaal kaarten naar je sturen zodat we toch een beetje bij je zijn!! Blijf vooral ons op de hoogte houden!! Dikke kus!!

• 15 Mei 2006 - 10:46

Johanneke:

Jeetje Rianne, echt heftig om te lezen. Hopelijk gaat jullie onderzoek helemaal goed komen. Succes met je onderzoek en werk. Liefs Johanneke

• 15 Mei 2006 - 11:07

Thom:

Hee Rianne,

Ruim die zooi op je kamer eens even op. Zo kun je natuurlijk niet werken! Ha ha, gaat goed he zo te lezen met het onderzoek. Maar zoals ik het lees kun je daar meer met een studie communicatie in plaats van geneeskunde omdat de mensen zichzelf niet bewust zijn dat ze ziek zijn. Heel veel succes de komende tijd met je onderzoek en veel plezier natuurlijk.

Groeten Thom

• 16 Mei 2006 - 05:48

Rianne:

Eindelijk schijnt ook hier de zon weer en het gaat heerlijk.
    Thom, die kamer heeft geen prioriteit! Zoals je kunt lezen is er een hoop werk te doen... En uiteraard genieten we ook lekker van onze vrije tijd ;-)!!
    En Evert-Jan, ervan uitgaande dat de meeste mensen niet verder zijn gekomen dan de basisschool, kun je die conclusie wel trekken...

• 17 Mei 2006 - 07:18

Mia:

Hey!
    Wat een leuke verhalen allemaal! Ik kan je vertellen dat voor mij de tijd ook voorbij vliegt! Ik ben ondertussen al klaar met mn AKTE-fase... wat gaat de tijd toch idd hard!
    Het is wel bijzonder dat je al die cultuurverschillen tegen komt. Daardoor respecteer je ook meer wat je 'thuis' hebt en ga je nadenken dat we idd in een Westers land wonen.
    Blij om te horen dat jullie een plan B hadden voor het onderzoek (was je voorbereiding toch niet voor niets geweest!) en dat jullie in ieder geval verder kunnen.
    Ik wens je nog heel erg veel plezier, maar aan de foto's te zien kom je daarvan niets te kort!
    Groetjes!
    Mia

• 19 Mei 2006 - 07:16

Hoi-jen:

Hou op met je Zanzibar, het regent hier!! Veel plezier, x Hoi-jen

• 21 Mei 2006 - 20:15

Rem & Ang:

Hoi daar, we hebben je foto's gezien hoor volgens mij hebben we ruim drie kwartier zitten kijken echt leuk om te zien allemaal wat daar te beleven is.
    Enne je hoeft niet meer tegen dave te zeggen dat ie een rommel heeft op zijn kamer als we zo bij jou zien....;-) succes met die hyper moderne hulpmiddelen daar hi hi hi. groetjes van ons