Lekker druk... Met van alles! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rianne Os - WaarBenJij.nu Lekker druk... Met van alles! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Rianne Os - WaarBenJij.nu

Lekker druk... Met van alles!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

22 Mei 2006 | Tanzania, Dar es Salaam

Ik had al geschreven over gebrek aan kennis van patienten in Tanzania... Wij zijn dus naast ons lopende onderzoek met wat informatie van internet een folder gaan maken. Een van de dokters zou ons gaan helpen met vertalen naar het Swahili en wij hadden lichtelijk onderschat hoeveel werk dat zou zijn. Te meer omdat het moeilijk is om Engelse en in het bijzonder medische termen te vertalen naar het Swahili. Je hebt dan zes woorden nodig om een term te beschrijven. Zo hadden we ook vier mensen nodig en waren ze een kwartier aan het vergaderen om een goede (en fatsoenlijke) vertaling voor ‘priapism’ te geven. In totaal duurde dit klusje bijna vier uur, terwijl het ging om twee A4’tjes tekst. Ik heb wel gelachen om de onhandigheid met de computers en de angst om op een verkeerd knopje te drukken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een hoofdletter te typen aan het begin van de zin door eers de CAPSLOCK in te toetsen, dan de betreffende letter en vervolgens CAPSLOCK weer uit te zetten. Gelijk de shift knop gebruiken zou veel efficienter zijn. Maar ja, dat woord kennen ze hier dus nog niet.

Op donderdag en vrijdag zijn we druk in de kliniek. De kinderen wegen en meten begint zo onderhand routine te worden, al worden we niet echt geholpen met onze taalbarriere. De meeste keren worden we alleen maar uitgelachen bij het opnoemen van de namen. Tot nu toe hebben we iedere week bijna een uur moeten wachten voor we konden beginnen en aangezien het gisteren niet heel vroeg was besloten we kalm aan te doen. Om 8.12 precies kwamen we aan en we waren de laatste die gearriveerd waren! Wat was er gebeurd? Alles stond al gereed en het wachten was op ons... Esther en ik waren helemaal verbijsterd. We wisten niet wat er gaande was en we hadden al helemaal geen idee waardoor iedereen nu ineens op tijd aanwezig was en bovendien al aan het werk was. Maar goed, daarna zijn we dus maar snel aan de slag gegaan.

Na de drukke dagen op de kliniek, zijn we weer blij als het weekend is. Ik weet niet wat de exacte reden is, het zal wel te maken hebben met de grote groep meiden die momenteel in het TYCS zit, maar er moest weer geshopt worden. We hebben geslenterd over de lokale markt en allemaal dingetjes gekocht. Het is gewoon grappig om dingen te kopen, niet zozeer omdat het allemaal zo mooi is, maar dan toch zeker omdat de prijzen zo belachelijk laag zijn en we het spelletje van het afdingen steeds beter onder de knie krijgen. Uiteraard blijven we wel een beetje westers en moeten deze lokale ervaringen uitgewisseld worden met wat luxere momenten. Het is puur genieten aan het zwembad en op het (tuin)terras van de meest sjieke hotels van Dar. Je wordt er behandeld als de koningin, zelfs als je met je vieze voeten op teenslippers binnenkomt.

De komende weken zijn we nog steeds druk met ons onderzoek, al vliegt de tijd voorbij. Ook blijven we volop plannen maken voor de weekenden, binnenkort komt er vast en zeker een verslag van een dagje shoppen in Stonetown, de blauwe zee en witte stranden van Zanzibar en een weekendje hiken/biken in de bergen... Het voelt hier af en toe meer als vakantie dan een afstudeerproject. Ik kan het iedereen aanraden!

• 22 Mei 2006 - 11:53

Linda:

Is het bij jullie ook van dat mooie weer? Genieten na al die regen! Succes verder met het onderzoek.
    Groetjes daar!
    Liefs uit Moshi

• 23 Mei 2006 - 10:11

Hoi-jen:

Ga je ook een koeienbel kopen net als Linda hahaha, x

• 26 Mei 2006 - 11:01

Anne V Hilten:

Wat leuk te lezen dat het zo goed gaat met je!! Echt super leuk om allemaal te lezen..en wat een ervaringen! Ik blijf je volgen! Liefs Anne.

• 26 Mei 2006 - 11:45

Ariadne:

heej Rianne,

blijft enorm leuk om al je verhaaltjes te lezen. Ook hier in nederland loopt onderzoek niet altijd zoals je zou willen hoor.
    Inmiddels is het hier nog steeds slecht weer. Dus geniet ervan daar! en veel succes nog allebei!!

Ari

• 28 Mei 2006 - 18:09

Janny Van Dee:

Leuk weer even te lezen hoe je het naar je zin hebt.Hier is het momenteel slecht weer we hebben net de fiets 4daagse achter de rug. Geniet nog maar lekker van je studie en vakantiegevoel. Groetjes ook van Tanja, we zitten even samen jouw berichtjes te lezen.

• 29 Mei 2006 - 16:49

Bertine En Nico:

Hoi Rianne, door omstandigheden lang niet naar je berichten gekeken. Nu weeer helemaal bij. Leuk om te zien hoe erg je het naar je zin hebt en het meer als vakantie ervaart als afstudeerproject. Nog heel veel plezier en tot horens.